Widok zawartości stron Widok zawartości stron

Pomiń baner

Widok zawartości stron Widok zawartości stron

Żywa całość – relacja ze spotkania wokół książki dr hab. Anny Niedźwiedź „Religia przeżywana – katolicyzm i jego konteksty we współczesnej Ghanie"

18 maja 2016 r. w Muzeum Etnograficznym im. Seweryna Udzieli w Krakowie odbyło się spotkanie wokół książki dr hab. Anny Niedźwiedź (Instytut Etnologii i Antropologii Kulturowej UJ) pt. „Religia przeżywana – katolicyzm i jego konteksty we współczesnej Ghanie. W dyskusji nad tematami odnoszącymi się do promowanej książki, obok autorki, wzięli udział także ks. Adam Boniecki (Tygodnik Powszechny), dr Kamila Baraniecka-Olszewska oraz prowadzący Marcin Żyła (Tygodnik Powszechny).

Jak sama autorka informuje w prologu, „książka poświęcona jest antropologicznej analizie współczesnego katolicyzmu przeżywanego w Ghanie. Opiera się na materiale zebranym podczas etnograficznych badań terenowych przeprowadzonych w miasteczku Jema, położonym w centralnej części kraju. Uczestnicy spotkania mogli obejrzeć kilka krótkich filmów, nagranych przez autorkę właśnie w Jemie, pokazujących m.in. religijne procesje, pogrzeby oraz związane z nimi rytuały.

W trakcie dyskusji nad książką poruszono przede wszystkim problem kościoła w krajach afrykańskich jako elementu budowania własnej tożsamości tamtejszych społeczności. Wskazano na swoistą odmienność kościoła afrykańskiego, który łączy elementy kościoła katolickiego i lokalnych tradycji, w tym tańca, głośnej muzyki i miejscowych obrzędów wywodzących się z różnych formacji kulturowych. Jako przykład mogą posłużyć obserwacje autorki ze święta Bożego Ciała połączonego ze świętem Chrystusa Pana w Jemie, podczas którego Jezus Chrystus przedstawiany jest jako lokalny wódz, czyli jako ktoś, kogo można fizycznie poznać i doświadczyć, czy też pogrzebów i rytuałów około pogrzebowych, których kompleksowość stanowi nieodłączną część codziennego życia współczesnego ghańskiego społeczeństwa.

Spotkanie zakończyło się krótką serią pytań ze strony publiczności, m.in. o obyczaj wyznaczania oficjalnego „następcy" osoby zmarłej w Ghanie (który ma przejąć funkcje, jakie zmarły pełnił w rodzinie, społeczności sąsiedzkiej czy kongregacji religijnej), kult świętych w Ghanie, a także o relacje pomiędzy chrześcijanami a muzułmanami. 

 

Monika Różalska

Data opublikowania: 31.05.2016
Osoba publikująca: Magdalena Obłoza